Vino je isplativ turistički proizvod

909

U porečkom hotelu Parenlium krajem travnja održano je ocjenjivanje vina za ovogodišnju međunarodnu izložbu Vinistra.

malvazija

Šampionsku titulu za autohtone istarske sorte ovog su puta ponijeli OPG Novacco (za najbolju mladu istarsku malvaziju), Vina Banko (za najbolju zrelu istarsku malvaziju) i OPG Bruno Trapan (za najbolji zreli teran).

Tim povodom, ovi nagrađeni istarski vinari osvrnuli su se na izazove u sektoru proizvodnje vina te na proteklu godinu koja je, kako kažu, za vinare bila jedna od najtežih.

“Godinu 2014. vinari žele što prije zaboraviti. Tako loša godina se ne pamti”, govori Mario Banko, Čija je malvazija iz berbe 2013. ove godine nagrađena šampionskom titulom.

“Godine 2007. krenuo sam ozbiljnije u proizvodnju vina. Izgradili smo novi podrum, dobili smo kredit Županije i to nam je puno pomoglo. Što se problema i izazova u sektoru tiče, moram kazati kako je vrlo teško uspostaviti prodaju u većim turističkim tvrtkama. U njih je vrlo teško upasti i to je problem. Osim toga, u ponudi ima mnogo jeftinog vina i takvoj je ponudi vrlo teško konkurirati. Potrebno je biti prisutan, snalaziti se, no kada se svoj posao voli, onda je sve mnogo lakše”, objašnjava Mario Banko, koji 70 posto svoje proizvodnje plasira u svoja dva porečka restorana.

Bruno Trapan, koji trenutno ima 11 hektara organski čistih vinograda, svoja je vina u posljednje vrijeme usmjerio na američko tržište.

“Na domaćem tržištu najviše izvozimo u Zagreb i jedan dio u Dalmaciju, no u izvozu nam je trenutno najveće tržište SAD, točnije New York, a nešto malo i Washington i Chicago. Prodajemo i po cijeloj Europi, od balkanskog bloka, pa do Belgije i Nizozemske. Godišnje proizvodimo od 45.000 do 75.000 boca, a na američko tržište ćemo plasirati između 5000 i 10.000. Bilo bi odlično kada bismo 20 posto proizvodnje plasirali u SAD, što znači otprilike 15.000 boca”, kaže Trapan.

I za Darija Novacca najveći izazov predstavlja izlazak na strano tržište.

“Naše vino većinom plasiramo na domaćem tržištu, no izvozimo i u Austriju, Sloveniju i Italiju. Mislim kako za jači nastup na stranom tržištu treba više promocije i zajedništva. Tu je i uloga udruge Vinistra veoma važna jer osim Što nam daje pravodobne informacije, promovira i naša vina, posebice kroz oznaku kvalitete IQ – Istrian Quality. Mislim kako je upravo Vinistra zaslužna da je istarska malvazija promovirana na tako kvalitetan način. Po meni, malvazija bi u Istri trebala biti sveprisutna jer mi kao proizvođači na tržištu možemo konkurirati jedino autohtonim sortama. Imamo i prednost stalnog priljeva turista i mislim kako to treba iskoristiti jer upravo preko njih možemo graditi najbolji marketing’’, objašnjava Dario Novacco.

Iako se svi vinari slažu kako je jedan od najvećih problema u sektoru neplaćanje te tromost institucija i birokratizirane procedure za ulaganje, Bruno Trapan istaknuo je i problem nesređenog tržišta.

“Osim standardnog problema neplaćanja, postoji i problem neurednog tržišta. Primjerice, imamo situaciju u kojoj u isti restoran pokušavaju ući dva distributera, s dva kraja Hrvatske, s istim proizvodom za koji nude različite cijene. Mislim kako je to generalno problem, ne samo vinarskog sektora nego domaćeg gospodarstva uopće. Posebice je teško ako si mladi vinar jer tada treba biti vrlo oprezan i paziti s kime ćeš se upustiti u posao, a s kime nećeš”, kaže Bruno Trapan, ovogodišnji dobitnik šampionske titule za odležani teran iz 2013. godine. Vezano uz ovu autohtonu istarsku sortu vina, nagrađeni vinari osvrnuli su se na problem zaštite sorte od strane njihovih slovenskih kolega.

“Ja i dalje koristim naziv teran. Uostalom, na našoj etiketi piše da je to teran, iako smo pobjedničko vino nazvali Tera Mare. U nekakvom prešutnom dogovoru s ostalim vinarima stoji da ćemo mi koristili naziv teran, pa ako se nešto i dogodi, borit ćemo se još i više. Situacija da netko zaštiti ime sorte jedinstvena je na cijelome svijetu. Ja se iskreno nadam kako će se ta situacija brzo riješiti”, objašnjava Bruno Trapan, a s njime se slaže i Mario Banko koji za svoj teran od Ministarstva poljoprivrede još ne može dobiti rješenje o uporabi imena.

Svi vinari složili su se kako bi institucije trebale biti efikasnije u rješavanju navedenih problema u sektoru proizvodnje vina, ali i daje vino jako isplativ turistički proizvod.

“Mislim da je krajnje vrijeme da institucije shvate da nas vino predstavlja. Mislim kako bi nam Ministarstvo turizma i Turistička zajednica mogli više pomoći jer mi vina prodajemo po cijelome svijetu i upravo nam to može pomoći u privlačenju turista iz bogatih regija koji znaju što je dobro vino. Iako, moram kazati kako nije dobro niti ako se previše pažnje daje marketingu i promociji, a manje samoj prodaji. Važnost sajmova na inozemnim tržištima je svakako velika, no nama nedostaje ono najvažnije, a to su kupci. Rekao bih kako su naša vina prepoznatljiva, no trebaju nam ljudi koji žele kupili vina i koji su dobri potrošači”, zaključuje Bruno Trapan.

Piše: Marko Percan / Privredni Vjesnik

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.